NYHETSBREV V.36

 

 

Kickoff, Sprint, öppettider, nya benämningar på spinningpassen och lite till?   

Hej!

Kickoff
Nu är hösten igång och med den en härlig energi och träningsglädje i våra lokaler. Den här veckan är vi inne i vår återkommande kickoff-vecka, vilken sträcker sig över helgen. Kickoffen har som syfte att ge en nystart för de medlemmar som av olika anledningar har kommit ur sina träningsrutiner under sommaren men också att få igång nya medlemmar i gemenskapen. Så det är många nya medlemmar med nu, både sådana som varit med förr och några som aldrig varit på Hälsokompaniet tidigare, vilket är jättekul! Om du som är hemtam på Hälsokompaniet ser någon som ser lite villrådig ut så fråga dem gärna om de vill ha hjälp. Har du någon i din bekantskapskrets som du tycker behöver komma igång på Hälsokompaniet så upplys gärna hen om att vårt kickoff-erbjudande (träna året ut för 1 696 kr) gäller t o m söndag och kan även köpas direkt på webben (https://halsokompaniet.brponline.se/#/wizard/subscription/sign/selectsubscription?abortState=groupactivities ).

Sprint
Höstens nyhet inom gruppträningen är SPRINT, ett högintensivt konditionspass på 30 min som utförs på spinningcykel. Det ska inte ses som ett spinningpass utan som ett konditionspass som utförs på cykel. Så har du inte riktigt förlikat dig med våra spinningklasser så kanske detta kan vara något som passar dig. Prova! Vi släpper loss SPRINT fr o m imorgon, lördag då vi har release. Just nu är dessa pass fullbokade men det brukar ju hända en hel del på reservlistorna timmarna innan passens start på alla våra klasser så ha gärna lite koll på hur det ser ut med platser under sen kväll idag och tidig morgon imorgon. Om inte annat så har du chansen att prova under veckorna framöver.

Spinning
Ang. spinning så har ni säkert märkt att vi använder oss av en annan benämning på passen: låg- eller högintensiv. Anledningen är helt enkelt att våra tidigare benämningar inte har varit bra på att beskriva vad det är. T ex ett distanspass ska vara långt och våra terräng- och intervallpass har det inte varit så stor skillnad på de senare åren. Så det som är nu är att ordet distans är ersatt av lågintensiv eftersom det speglar bättre vad det eg. är. Detta gäller också för högintensiv som ersätter intervall och terräng då det gäller som lite tuffare konditionsträning uppbyggt i olika former av intervaller och/eller fartlekar. Vi behåller däremot benämningen på morgonspinning eftersom det även i fortsättningen kommer att vara en blandning av hög- och lågintensiv spinning, d v s att deltagaren själv bestämmer hur tufft hen vill köra på morgonen.

Öppettider
Fr o m den här veckan gör vi ett försök med andra öppettider. Det innebär att vi har obemannad reception mellan kl. 13:30 och 15:30 mån-fre och att vi stänger kl. 20 sön-fre. Samtidigt gör vi en förändring i nyckelkortsregeln. Även om du INTE har nyckelkort så får du träna efter stängningstid under förutsättning att du checkat in under öppettid. Du som har nyckelkort blir det ingen förändring för alls mer än att receptionen stänger lite tidigare. OBS! Också i fortsättningen gäller att man INTE får ta med någon annan in på sitt nyckelkort även om det är en medlem. ALLA som går in utanför våra öppettider ska ha nyckelkort.

Fler påminnelser
1.      Använd inga telefoner på passen! Lägg undan den och fokusera på din träning. Andra medlemmar störs när någon håller på med sin mobil. Om det är så att du måste kunna bli nådd per telefon av någon anledning så meddela detta till instruktören och gå ut utom du behöver svara, vare sig det är via prat eller text. Om du måste bli nådd så ser vi helst att du lämnar din telefon i receptionen så kommer vi och hämtar dig om det ringer.

2.      Kom i tid om du är bokad på plats. Tänk på 10 min regeln. Den innebär att du förlorar din plats på ett pass som du bokat dig på om du inte checkat in minst 10 min innan passets början. Om det då är kö på dropin-platser så går din plats till dessa istället. Har du bokat plats på ett pass så ska du få ut en biljett i grindarna som ett bevis på din plats. Om du inte får ut en biljett så ska du kontakta receptionen för att kolla om du har din plats kvar. Kom även i god tid till passets start så du har plockat fram alla grejer och/eller gjort alla inställningar innan instruktören påbörjar klassen. Biljetten samlas inte in på alla klasser men du ska behålla den som ett bevis på att du är berättigad en plats om det skulle bli överbokat.

3.      Om du fotograferar så är det jätteviktigt att du ser till så att du inte får med någon annan på dina bilder, extra viktigt om du är tänkt att lägga ut på sociala medier. På gruppträningspass får du inte fota över huvudtaget. Om vi, personalen, på Hälsokompaniet kommer in och fotograferar eller filmar så ska vi fråga innan. Om du inte vill säga nej i gruppen så är det jätteviktigt att du kontaktar instruktören, receptionen eller den som filmade så fort du bara kan och säger att du inte vill vara med.

4.      Avboka din plats så fort du bara kan när du vet att du inte kan delta. Detta för att ge reserven din plats i så god tid som möjligt så att hen kan förbereda sig. Tänk gärna in dig själv när du står som reserv, vill du veta i god tid eller kvittar det?

5.      Om du står som t ex 20:e reserv dagen innan passet så var ändå beredd på att du kommer få ett sms nästa dag om att du fått plats. Timmarna innan passets start kommer det väldigt många avanmälningar och troligen är detta reserver som fått plats men som inte varit beredda på det och därmed avanmäler sig. Så ha din ?mind-set? på att du ska träna ? får du aldrig sms:et så testa med dropin-plats och får du ändå inte plats hoppa med på annat pass eller kör i gymmet. Då får du ändå till din träning den dagen och kanske fått testa på nå´t nytt och trevligt;)

Det blev ett långt brev så här i uppstarten. Jag ska försöka hålla dem kortare i framtiden om det går. Den senare delen i brevet är lite tråkigt att läsa kanske. Det känns också lite tjatigt att dra det igen men jag tror det behöver upprepas lite då och då eftersom vi glömmer av och samtidigt kommer det hela tiden in nya medlemmar, vilket vi tycker är jättetrevligt. Vi är många som vill och behöver träna och det blir fantastiskt trevligt och smidigt när vi visar varandra hänsyn.

Mvh
Tony med personal