MEDLEMSBREV V.20

Soligt men kallt och blåsigt, man får vara nöjd med det lilla;) Kul att ni är så många som håller i er träning även i dessa tider. Om du hör till de som inte är på Hälsokompaniet för tillfället så hoppas jag verkligen att du ändå är aktiv och håller igång på annat sätt. Du har väl sett våra alternativ när det gäller gruppträning i form av Fort Gjort Home och Les Mills On Demand? Två tjänster där du kan streama en hel uppsjö av olika pass direkt hem till ditt vardagsrum, garage, altan, trädgård mm. För att få till gruppträningskänslan så bjud in familjen och kör tillsammans.

Vi har en hel del utomhuspass att välja bland, enkelt att hålla avstånd och väldigt bra ventilation! Vill du ha extra hjälp via telefon och/eller mejl så har vi PT Online med ett bra introerbjudande. Finns viljan så kan vi hjälpa till.

Vi har sett många rapporter om att fler blir mer stillasittande nu i coronatider. Det stärker ju inte immunförsvaret direkt….. Muskelmassan försvinner fort vid inaktivitet och detsamma gäller konditionen. Allt är färskvara och behöver underhållas.  ”Levande organismer slits ut av inaktivitet men utvecklas av aktivitet.” (A. Szent-Györgyi)
Hoppas att det inte gäller dig utan du hittat ditt sätt att fortsätta hålla igång din träning.

Sommarschema

I år kommer sommarschemat att starta upp lite mer successivt. Eftersom vi blivit tvingade av corona att ta in färre deltagare på passen så har antalet platser minskat redan nu sedan mars. Vi kommer att plocka bort pass som inte drar så många deltagare. Några kommer att plockas redan nu i maj. Men det kommer att bli ett dynamiskt schema i år. Sedan hänger inte allt på antalet deltagare utan även om det finns instruktörer som kan köra. Förhoppningsvis kan vi förlägga fler pass ute när värmen kommer.

Easy Line
Troligen kan vi köra igång med Easy Line igen efter midsommar. Då är lilla salen ledig så vi kan ställa in de maskinerna dit.

Öppet men obemannat
Fr o m den här veckan har vi tvingats dra ner tillfälligt på bemanningen i receptionen. Vi behåller öppettiderna som tidigare så ni som inte har nyckelkortet har fortfarande samma tider men vi bemannar receptionen kl 10 – 13:30 och 15:30 – 20 måndag till onsdag, torsdag mellan 15:30 och 20, fredag kl 10 – 13:30 och 15:30 – 19, lördagar obemannat och söndagar kl 15:30 – 19:00. Det kommer finnas personal i lokalerna övriga öppettider men receptionen är alltså stängd.

Bastu
Tyvärr har vi tvingats låsa in bastureglagen. Detta p g a att någon/några har dragit på allt till max på samtliga aggregat sent på kvällen och sedan gått hem. Inlåsningen är alltså en ren säkerhetsåtgärd.

Behövs det mer motivation till träning?
Här följer ett urklipp från Mikael Dahlens bok ”En liten bok om lycka” (2020, sid 65-66)
Det finns många olika sätt att bli lite lyckligare men då jag är lite extra för fysisk aktivitet vill jag belysa detta stycke:

”När du rör på dig kan du dessutom njuta en hel cocktail av frigjorda hormoner, till exempel endorfiner och dopamin som brukar kallas lyckohormoner. Säkert har du hört talas om runners´high, känslan av att bli hög när du tar ut dig riktigt ordentligt? Den är faktiskt bokstavlig, det finns forskning som visar att det går att bli beroende av de kickarna på samma sätt som andra droger (men du behöver inte oroa dig, det krävs väldigt höga ansträngningar – om du inte börjar dra lastbilar efter dig eller springa ultralånga maratondistanser varje dag lär du aldrig hamna i riskzonen).
Dessutom kan du, när du rör på dig, få en liten skjuts av könshormoner, som har en positiv effekt på välmåendet (och också kan förklara varför många blir så flirtiga när de går på gym), tillväxthormoner, som bygger och reparerar kroppen, och serotonin, som gör att du sover bättre ( och kvaliteten på din sömn har en stor påverkan på humöret).
Det kan förklara varför motion visar sig ha positiva effekter på lycka i studier på alla från danska barn till medelålders koreaner och iranska pensionärer, och på såväl high school-idrottare som rörelsehindrade och cancerpatienter. Genom att få kroppen att må lite bättre får den också knoppen att känna sig lite bättre.”

Detta är inga nyheter men jag tycker det är bra skrivet och tål att upprepas. Vi som håller igång vår träning regelbundet gör det inte för att gå ner i vikt (i så fall vet vi att det är maten vi behöver skärpa till) utan för att vi mår bra av det.

Ni har skött det super hittills och vi fortsätter hjälpas åt och torka av utrustning vi använt, tvättar och spritar händerna ofta och noggrant samt stannar hemma från träningen om vi känner minsta lilla krasslighet.
I övrigt tränar vi på – för hälsans skull;)

Mvh, Maria och Tony med personal