MEDLEMSBREV V.2

Då har vi fått ännu fler restriktioner att förhålla oss till och dessutom som lag. Det har varit kort varsel då vi fick reda på det på fredag eftermiddag och allt skulle vara klart midnatt lördag. Det verkar enkelt för politiker att bestämma (men de har problem att leva som de lär;). Vi på Hälsokompaniet tycker fortfarande att det är jätteviktigt att träna när man är frisk (vi mår bättre, vi håller uppe immunförsvaret, vi är i grunden starkare och mer motståndskraftigt OM vi skulle bli sjuka och en massa andra fördelar) och vi som tränar regelbundet vet ju också att 14 dagar utan träning gör att vi tappar väldigt mycket av det som vi byggt upp. Så håll i med din träning!

Hur som helst så har vi fått till det nu och det är följande som gäller:

  1. All gruppträning i lilla salen utgår. Där hittar du numera roddmaskiner, crosstrainers, cyklar och trappmaskin. Max 10 personer får vistas där inne.
  2. Gruppträningen fortsätter i stora salen enligt schema men där har vi rutat in golvet i 10 kvm-stora kvadrater och nu tar vi in 14 deltagare där.
  3. Spinningsalen har numera 8 deltagare. Vi har alltså tagit bort 30! cyklar. En lokal med ventilation för 38 deltagare körs nu med 8 st, så du behöver inte vara orolig för ventilationen. Detta gäller ju även de andra lokalerna naturligtvis.
  4. Fr o m nu så ändrar vi på bokningsreglerna.

– Numera kan du endast boka dig på pass som tidigast 4 dagar innan passets början. Detta för att vi behöver korta av reservlistorna och antalet avbokningar (många överbokade pass dagen innan de ska köras men ändå platser kvar när de körs). Fyra dagar innan bör de flesta ha koll på att träningen kommer att bli av. Andra anläggningar i Sverige har testat detta med framgång så vi provar på Hälsokompaniet också.
– Vi halverar den s.k. 10-minutersregeln inför gruppträningspass till 5 min. istället. Vi vill undvika köbildning innan passen så nu måste vi uppmana dig att komma så sent som möjligt innan, helst så att du kan gå direkt in till passet. Det är minst 15 min mellan varje pass så det borde fungera. Tyvärr måste vi även uppmana dig till att gå hem så fort som möjligt när du är klar med din träning. Vi vill absolut inte att det ska bli folksamlingar på något ställe så – snabbt in – gör jobbet – snabbt ut, är vad som gäller för tillfället.

  1. Samtliga EasyLine-pass utgår. Vi kommer att lägga ut träningsprogram som förslag till dig med extrastationer som är inriktade på olika muskelgrupper (så som vi kör när vi har pass där). Du kan alltså gå in och välja ett pass för dagen och köra din träning där men det får som max vara 3 personer inne i det rummet samtidigt. Om du är osäker på vilka övningar vi menar så finns det en QR-kod på varje pass, vilket innebär att du via din QR-kodläsare på mobilen får upp bilder och filmer på hur övningarna ska utföras. Det är 6 olika extraövningar/program och du lägger in dessa tillsammans med EasyLine-maskinerna och SkillMill-löp-/gåbandet i den ordning som du själv känner för.
  2. Vi har valt att hålla omklädningsrum och duschar öppna då det är en del som åker direkt till arbete efter träningen MEN vi har rutat in omkl.rummen så det får vara max 6 personer inne samtidigt OCH endast 1 person i taget som duschar i duschrummen med 6 duschar. I damernas finns ytterligare en dusch på sidan om som kan användas. Detta betyder att 2 damer kan duscha samtidigt och en man åt gången. Vi ber er att duscha och byta om hemma i så stor utsträckning som det är möjligt.
  • Vi har gjort det möjligt att hänga av sig ytterkläder och skor redan ”ute” i receptionen så att du inte ska behöva gå in i omklädningsrummet. Eftersom vi har ganska gott om plats i salarna så är det inga problem att ta med din väska eller ryggsäck med värdesaker, in på passet.

 

  1. Gymmet är indelat i 5 olika zoner genom att vi tejpat linjer i golvet. Det är lite olika hur många som får vara i varje zon (4,5 eller 8 st) och i hantelrummet får det vara max 3 personer samtidigt men hantelrummet ingår i en zon för 8 personer. VIKTIGT att du läser våra skyltar för hur många som kan/får vara i varje zon. Även om det är rätt antal personer i en zon så MÅSTE samtidigt avståndet hållas. Det innebär att flera maskiner kommer att att vara upptagna av en person men vi har valt det här sättet istället för att stänga av några av maskinerna/utrustningen. Respektera varandra! Men tänk också på att det finns träningskompisar som alltid umgås nära. Dessa kan naturligtvis fortsätta att vara nära varandra även i gymmet, så respektera även det (men det är ändå maxantalet i varje zon och hantelrummet som gäller, det funkar alltså INTE med två par i hantelrummet t ex.). Vi använder oss av logik och förnuft så långt vi kan, i alla fall inom lagens ramar.
  2. I Boxen får max 9 (inkl. instruktör) personer vistas OCH håll avstånd så funkar det bra där.
  3. Vi har gjort några försök till livesändningar av pass med tanke på att du ska kunna träna med oss hemifrån. Tyvärr har vi haft lite teknikstrul i och med detta men vi kommer att lösa det. Livesändningarna och andra pass för din hemmaträning hittar då på vår Facebooksida ”Hälsokompaniets Hemmaträning” som är en sluten grupp som du måste ansöka till oss om att få vara med i. Klicka på ”Gå med i gruppen” så kommer vi att godkänna så snart vi kan (OBS! Ibland kan det dröja någon dag eftersom vi inte jobbar dygnet runt;). Det kostar inget att vara med men du måste ha ett aktivt medlemskap hos oss.
  4. Vi startar upp med fler uteträningar igen. Löpgrupperna och seniorträningarna rullar på som vanligt men vi gör nystart på CrossNature kl 18 på onsdagar till att börja med (som INTE är löpgrupp, läs mer på https://crossnature.se/vad-ar-crossnature/ om du vill veta mer) och cirkelträning på tisdagar kl 17 samt start av bootcamp så snart vi får ihop det med instruktörer.


Läs gärna mejlet som skickades ut i lördags kväll också om du inte gjort det än och ha vidare koll på din mejlbox för vidare info. Följ oss även på Facebook och Instagram då vi använder oss av det när någon info ska ut snabbt.

Fortsätt att vara noga med att

  • sprita och torka utrustningen efter dig
  • sprita och tvätta händerna ofta
  • håll avstånd till varandra
  • OM du ska hosta/nysa så gör detta i armvecket
  • Stanna hemma om du har minsta symptom och om du har någon med covid-19 i hushållet

Men snälla, snälla! Ställ tillbaka utrustningen efter er, gäller er som tränar i gymmet. Det blir väldigt fort stökigt där eftersom väldigt många struntar i att lägga tillbaka utrustningen där de tog den. Lämna gymmet i det skick du själv vill ha det när du kommer.

En föränderlig värld i år men vår träningsglädje består!

Kämpa vidare du med! Vi kommer igenom och framåt till slut….

Med vänlig hälsning
Maria & Tony med personal