MEDLEMSBREV V.12

Vi på Hälsokompaniet tycker att träning, motion och fysisk aktivitet är viktigt. Det är viktigt även i kristider. Effekterna av träning är många men vi nöjer oss här med att framhäva två:

  • Stärkt immunförsvar
  • Lindrar depressioner

Stärkt immunförsvar behöver vi inte utveckla vidare men att träningen får oss att må bättre, bli piggare och gladare är jätteviktigt nu i dessa tider då vi utsätts för så mycket negativ nyhetsrapportering som innebär stor oro för smittan och kanske också ekonomin. Det är lätt att bli deprimerad, stillasittande, man kanske får svårt att ta tag i olika saker och oron gnager i oss, även om man är frisk.

Vi vet att andra länder infört mycket mer drastiska inskränkningar i vardagen än vad Sverige gjort (hittills). Vi på Hälsokompaniet (precis som många andra) utsätts för väldigt många olika påtryckningar, allt ifrån att vi borde stänga till att vi får massor av positiv feedback för att vi driver verksamheten vidare. Vi kan inte göra som alla säger och tycker att vi ska göra. Vi har valt att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer eftersom människorna som jobbar där är experter och är så uppdaterade det bara går vad gäller Corona. Och än så länge så är det stora folksamlingar på mer 500 personer vi inte får ha. Det har vi aldrig varit i närheten av tidigare heller. Vi har dragit ner på antalet platser på våra gruppträningar så att vi kan hålla ett avstånd på minst 1,5 m från varandra. Vi har utökat våra städrutiner. Och vi förutsätter att man inte går och tränar när man är sjuk. Det gör vi inte i vanliga fall heller men vi tror att ni medlemmar tänker extra noga på detta nu och stannar hemma vid minsta lilla tecken på förkylning.

Här följer några urklipp från Folkhälsomyndighetens hemsida där de svarar på frågor (läs gärna mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68590#_68590 )

Smittar covid-19 under inkubationstiden?
Tillgänglig fakta visar att det nya coronaviruset smittar när patienten är sjuk och i samband med insjuknandet. Den kunskap och erfarenhet som vi har just nu visar också att personer inte smittar under inkubationstiden, det vill säga tidsrymden mellan smittotillfället och när sjukdomen bryter ut. De som har varit utsatta för smitta ska dock vara uppmärksamma på tidiga tecken på sjukdom.
Vi grundar vårt ställningstagande bland annat på följande:

  1. Det finns gedigna vetenskapliga studier och en vetenskaplig utvärdering om coronaviruset som ger sjukdomen sars, som spreds i världen våren 2003. Utvärderingar från det utbrottet, visar tydligt att sars-coronaviruset inte smittar över huvud taget under inkubationstiden. Bland samtliga kända virussjukdomar är det mycket ovanligt att man smittar under inkubationstiden. Däremot smittar många virus i samband med att sjukdomen bryter ut. Mycket tyder därför på ett liknande händelseförlopp även för det nya coronaviruset.
  2. Många fall av det pågående utbrottet av covid-19 från länder där smittspridning pågår har nu identifierats. Bland dessa fall finns det inga bekräftade beskrivningar om smittspridning under inkubationstiden.

 
Kunskaper om det nya coronaviruset tillkommer varje dag och vi följer kunskapsläget noga. Om faktaunderbyggda nya uppgifter framkommer som ger anledning till att förändra våra bedömningar kommunicerar vi detta. Folkhälsomyndigheten samarbetar nära WHO i dessa frågor.

Om en person i familjen är sjuk – måste alla stanna hemma då?
Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har symtom kan de göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det viktigt att vara uppmärksam på symtom. Tänk på vad du kan göra för att inte sprida smittan vidare” (slut citat)

 
Än så länge är budskapet att vi ska leva våra liv så vanligt som möjligt, vi som är friska. Nu låter det inte så när man lyssnar på TV och radio eller läser tidningar men de allra flesta av oss är friska. Vi jobbar stenhårt för att minimera smittorisken och gör förändringar i verksamheten och i vårt utbud. Jag hoppas att du kan acceptera dessa förändringar och passar på att testa lite nya träningsformer och få en variation i din träning. Vi planerar för fler förändringar och de behöver göras för att vi ska kunna driva vår verksamhet vidare och att Hälsokompaniet, med alla fantastiska medlemmar och personal som utgör själen i HÄLSOKOMPANIET, kommer igenom krisen och kan fortsätta erbjuda alla jössehäringar en av landets bästa träningsanläggningar.

Om du av någon anledning väljer att inte besöka vår anläggning vill vi att du ändå fortsätter att vara aktiv. Följ oss gärna på Facebook, Instagram, hemsida och läs våra veckobrev. Ha koll på din inbox och läs våra mejl så att du inte missar någon viktig information. Vi kommer att inspirera dig till fortsatt aktivitet och en hälsosam livsstil med tips och idéer på träning, kost mm. Du har väl sett att vi bjuder dig på FortGjort-träning hemma? Om inte gå in på www.fortgjort.se och registrera dig för FortGjort Home. Sedan är det bara att streama din gruppträning direkt in i hemmet. Tänk även på att vi erbjuder utomhusträning redan idag som du gärna får delta i. Och utomhusträningen kommer successivt att utökas. Kolla schemat i appen. 

Idag har vi placerat ut några spinningcyklar i gymmet och EasyLine-rummet för att den som vill ska kunna köra ett eget spinningpass eller varför inte använda dig av FortGjort Home´s spinningpass eller testa Les Mills RPM och/eller SPRINT via din telefon eller läsplatta. WIFI tar du via Hälsokompaniets gästnät. Under våra bemannade öppettider kan du göra detta i spinningsalen men har du nyckelkort så kommer du inte in i våra gruppsalar på obemannade tider. Då kan du köra i gymmet eller inne i EasyLine-rummet.

Vi på Hälsokompaniet anser oss vara en väldigt viktig och stor del i folkhälsan i Arvika. Det är du som medlem som gör så att vi kan hålla denna höga kvalitet. Hälsokompaniet har inga bidrag från kommun eller stat utan det är din medlemsavgift som gör så att vi kan betala hyror, löner, licenser etc etc. Vi har några tuffa månader framför oss nu men vi gör som vi brukar göra på träningarna – när det tar emot så tar vi i ännu mer! Vi vet att det känns tufft just nu men det bygger upp oss på sikt och vi blir ännu starkare och bättre.

Mvh
Maria och Tony med personal