MEDLEMSBREV V.13

Corona kryper närmare nu. Mycket oro som tär på oss. Är du i riskgrupp eller har någon nära som är det så är det väldigt jobbigt just nu. Oavsett om man är i riskgrupp eller inte så behöver vi röra på oss, under förutsättning att vi är friska i övrigt. Ju äldre vi är desto snabbare bryts vi ner av inaktivitet och det händer mycket negativt i kroppen och knoppen redan på ett par veckor. Vi bör inte inaktivera oss i väntan på att bli sjuka – vi bör ju stärka oss så mycket vi bara kan utifallomatt vi blir sjuka! Det gör vi bäst genom att hålla oss fysiskt aktiva, äta ännu bättre (kanske inte mer;) och fortsätta hålla våra rutiner för hälsomässiga goda vanor. Naturligtvis måste vi fortsätta med grundlig hygien, tänka oss för var vi är, vad tar i, undvika trängsel osv men ta inte ut sjukdomen i förskott! Så om du är frisk – träna!

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu åldersgrupper på +70 år att inte träna inomhus. Därför kommer vi from nästa vecka köra utomhus istället. Vi har redan börjat med promenader men dessa kommer vi att komplettera med styrketräning också. Dels kommer vi att ha ”kroppsegna” övningar men också stationsträning (se mer nedan).

EasyLine – många missuppfattar detta som lätt träning. I det här fallet står ”easy” för enkel. Det är väldigt enkel träning för den som kanske är ovan med inställningar av maskiner. Det är också väldigt enkelt att köra totalt slut på sig själv om man vill det.

Den här veckan har vi gjort om EasyLine-träningen från cirkelträning till stationsträning. Det innebär att varje deltagare kör fler ”set” (t ex 4 ggr 20 s) på samma övning innan hen sprayar, torkar och går vidare till nästa station. Även FF Circle är omgjort till stationsträning.

Vi planerar att flytta ut EasyLine utomhus. Under helgen sätter vi upp ett partytält där vi placerar maskinerna och lite annan utrustning. Förhoppningsvis fortsätter våren och värmen att komma men räkna med att klä dig för utomhusaktivitet MED handskar (även om vi kommer att sprita utrustningen även utomhus).

Fler och aktiviteter flyttas ut. Under helgen ska parkeringen sopas. Vi kommer att lägga beslag på del av parkeringen för att träna på. Vi kommer även att utrusta parkeringen med stockar och stenar och kanske annan bråte som det går att träna med.

Det är ju många fördelar med utomhusträningen i dessa smittotider. Hög kapacitet på air condition och vi kommer att kunna hålla avstånd mellan deltagare ännu mer än inomhus. Nackdel är att det kan vara kallt och blött men vi ska ju träna så värmen blir det inga problem med. Men se till så att du har ordentligt med kläder och handskar. Har du inga bra träningskläder för utomhus så passa på att stötta våra lokala butiker.

Jag, Maria och hela personalen vill verkligen tacka dig för din lojalitet att du stannar som medlem hos oss på Hälsokompaniet. Vi kämpar för att kunna erbjuda dig träning i dessa tider. Så även om det inte är exakt vad du tränat hittills så våga testa! Vem vet – det kanske blir en wowupplevelse? Du som medlem har möjlighet att träna gruppträningspass hemma. Vi håller på att bygga upp fler varianter för din hemmaträning och kosthållning. Vi håller fortfarande igång samtliga gruppträningspass på Hälsokompaniet även om vi har färre platser pga att vi ska få utrymme mellan varje deltagare. Som jag skrivit tidigare kommer det fler utomhusklasser/-aktiviteter. Vi gör detta för att hålla igång – både dig och verksamheten. Det är din medlemsavgift som är så viktig för att vi ska kunna göra detta.

Så: om du är sjuk – stanna hemma och kurera och krya på dig! Är du frisk? Träna!

Ta inte en träningspaus utifallomatt du ska bli sjuk. Det blir såååå tungt att komma igång igen.

Vi satsar på att ta oss igen krisen så starka vi kan!

Mvh, Tony med personal