HEJ HÄLSOKOMPANISTER!

Här kommer vi hålla er uppdaterade om Coronaviruset, COVID-19 som just nu sprider sig över flera delar av världen. På Hälsokompaniet kommer vi att göra allt vi kan för att agera med alla resurser vi har möjlighet till. Vi håller oss ständigt uppdaterade av folkhälsomyndigheterna och följer deras rekommendationer.

ÅTGÄRDER PÅ HÄLSOKOMPANIET

  • Utökat städet och lagt om rutinerna så vi regelbundet kan sprita och göra rent all utrustning mycket mer än våra vanliga rutiner.
  • Gått ut med instruktioner till alla våra Inspiratörer, Personliga Tränare och Receptionister att vi tillsammans ska påminna alla medlemmar om att hjälpas åt att hålla efter med rengöring av maskiner.
  • Vi har köpt in fler sprayflaskor så det ska alltid ska finnas tillgängligt.
  • Vi erbjuder handsprit ute i träningslokalerna.
  • Vi har tagit bort gruppträningspass som innebär närkontakt och bland annat ändrat om upplägget på all cirkelträning och ersatt det till stationsträning och flyttat Easy Line så det står utomhus. Vi har också ordnat flera utomhuspass.
  • Vi har halverat antal deltagare på varje gruppträningspass för att göra det luftigare mellan varje deltagare.
  • Vi har flyttat om i spinningsalen så det står 1,5 meter mellan varje cykel.
  • I stora gruppträningssalen har vi numera en Ingång och en Utgång för att underlätta när medlemmar skall ut från pass och in.
    Vi har haft personalmöte med all personal och haft webinar med Klubb Sverige för att bolla ideér kring Corona och mycket mer.
  • I gymmet strävar vi efter att få till lite större avstånd mellan redskapen och maskinerna. Tack vare att vi kört ut EasyLine så har vi fått plats i ”cirkelsalen”. Dit har vi flyttat några konditionsmaskiner (rodd, armcykel, Wave och 3 st Spinncyklar) så saknar du någon kan du gå in och kolla där. Detta innebär att vi hittills har flyttat isär våra crosstrainers och trappmaskin samt mer utrymme mellan SkillMill (de icke motordrivna löpbanden) och motionscyklarna.
  • Vi skickar regelbundet ut information till våra medlemmar för att hålla dem uppdaterade om verksamheten.

    FLER TRÄNINGSMÖJLIGHETER

    Tillsammans med FortGjort Träning har vi gjort att alla medlemmar kan träna hemma ONLINE gratis i 3 månader. Här får ni tillgång till alla träningsprogram över 200 st tillpassat för alla målgrupper och ambitionsnivå:

Så här fungerar tjänsten:

– Gå in på https://www.fortgjort.se/skapa-konto/

– Fyll i informationen som anges, och välj Hälsokompaniet Arvika som ditt träningscenter (anläggningen du tillhör)

– Du får då en aktiveringslänk skickat till din epost. Denna måste öppnas, och du kommer då till en sida med ditt användarnamn och lösenord, denna information mottar du också i en ny epost.

– Du kan justera dina uppgifter under “Mina sidor”

– Gå därefter till inloggingsidan: https://www.fortgjort.se/wp-login.php , logga in med ditt användarnamn och lösenord.

– När du är inloggad får du tillgång till alla träningsprogram genom att klicka på «Träningsaktiviteter».

  • Vi har startat igång utomhusträning som ett alternativ till er som hellre vill vara utomhus. Så som CrossNature, FF RUN och ute WODAR.
  • Våra Personliga Tränare erbjuder alla sina PT-medlemmar att träna utomhus.

    ÅTGÄRDER FÖR SENIORER OCH 70+

  • Seniorträningen körs utomhus helt och hållet. Vi har ett nytt upplägg med ”Uteträning senior” där vi kombinerar styrketräning med kondition, balans och rörlighet. Allt detta utan redskap.
  • FF Senior Training (Seniorwoden) som hittills körts i Boxen har flyttats utomhus och har samma upplägg som tidigare med en del redskap men enbart som stationsträning (ej cirkelträning) där man använder sig av ”sina” redskap under hela passet.
  • Vi har även satt in extra SENIOR Promenader i gruppträningsschemat.



    FOLKHÄLSOMYNDIGHETENS REKOMMENDATION 

Smittämnen fastnar lätt på händer. Därför ska du tvätta eller sprita händer i receptionen innan besöket. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten i 30 sekunder. Tips är att alltid tvätta händerna när du kommer hem, när du kommer hem, efter att ha varit ute, före måltid, vid mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.

2. Hosta och nys i armvecket

När du hostar och nyser sprids små, små droppar som innehåller smittämnen. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer. Släng alltid pappersnäsduken i en papperskorg och tvätta händerna.

3. Undvik att röra ögon, näsa och mun

Smitta sprids genom slemhinnor i ögon, näsa och mun. En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ögon, näsa och mun. Vi erbjuder vinylhandskar i receptionen då det visat sig ha effekt mot att inte röra ansiktet.

4. Stanna hemma när du är krasslig

Stanna hemma om du känner dig något krasslig. På så sätt undviker du att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.

5. Handsprit

Om tvål och vatten inte finns tillgängligt, kan man använda handsprit med minst 60 % alkohol. Vi har tillverkat egen handsprit enligt WHO.s egna recept så vi inte ska belasta sjukvården, samt för att det ska finnas tillgängligt till alla våra medlemmar. 

Vi kommer självklart att fortsätta hålla oss uppdaterade på myndigheternas rekommendationer. Vi är så tacksamma för att ni kontaktar oss om er oro och vi skall självklart hjälpas åt att hålla virusen borta.

FRÅGOR OCH SVAR  

Är inte gym högrisk för Corona?

Eftersom medlemmar som besöker oss har som krav att vara helt symptomfria så anser vi och folkhälsomyndigheten att ett gym inte är högre smittorisk än övriga ställen, så länge du tränar ansvarsfullt och sköter hygienen.

Självklart kan det vara smittbelagda ställen som exempelvis handtag på ett löpband eller en maskin om vi inte hunnit göra rent innan ditt träningspass. Det är dock enkelt åtgärdat genom att spraya med vårt medel innan kontakt och såklart låta bli ta dig i ansiktet innan du tvättat händerna. Folkhälsomyndigheterna rekommenderar att människor fortsätter träna på gym för att bevara folkhälsan.


JAG ÄR ÄNDÅ OROLIG. HAR NI FLER TIPS?

  • Ett ytterligare tips är att träna när det är lite medlemmar på plats. Det är relativt mycket besök mån-tors kl 16-20 och fre kl 16-19. Bortsett från denna tid är det väldigt lite.
  • Om du känner dig minsta lilla förkyld, hängig, hostig så stanna hemma. Tvätta händerna ofta, sprita av maskiner, handtag cyklar både innan och efter du använt dem. Använd gärna handskar även inomhus men sprita efter dig ändå.
  • Vi har även börjat med pass utomhus till er som fortfarande känner er oroliga.
  • Är du orolig att du har Corona och står i valet att ringa 1177, 112 eller vara hemma. Här är ett bra självtest du kan göra https://corona.sll.se