Gruppträning

 

FortGjort-träning

FortGjort Mage Rygg
En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Med FortGjort Mage Rygg  stärker du mittpartiet på kroppen. Det finns alternativ i övningarna och du utgår alltid från din egen förmåga och dagsform.

FortGjort Pulsjympa
Inspirerat av traditionell gympa. Med musik som ger energi och ett upplägg som är kreativt och roligt. Här ökar eller bibehåller du din kondition  och du får även en ökad förbränning i kroppen.

FortGjort Dancefever
Ett dansprogram med olika teman, allt från bollywood till disco, funk, flirty dancing mm. Här får du njuta av danssglädje när det är som allra bäst.

FortGjort Step Mix
Här bjuds du på enkel och följsam konditionsträning på en steplåda. Små dansanta inslag sätter guldkant på FortGjort step mix som gör konditionsträningen till något utöver det vanliga.

FortGjort Långsamma Rörelser
Med inspiration från Tai Chi använder du din kropp långsamt, fokuserat och medvetet. Balans, rörlighet och styrka för hållningen är vårt fokus.

FortGjort Yoga Avspänning
Rörlighet, närvaro och avslappning. Detta är en lugn form av yoga och är en skön stund för både kropp och själ.

FortGjort Dansa Zamba
En träningsstund fylld av glädje och energi. I FortGjort Dansa Zamba förflyttar du dig till varmare breddgrader och släpper loss höfterna till latinamerikanska rytmer. Detta är träningsglädje på högsta nivå.

FortGjort Step Styrka
Effektiv intervallträning för hela kroppen. Enkla och roliga steg på en steplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Här får du mycket träning på kort tid.

FortGjort Rörlighet
Stretch och rörlighet står i fokus under denna rogivande träningsstund. De harmoniska rörelserna är lätta att anpassa efter dina egna förutsättningar.

FortGjort Multiträning
Består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet varje gång. En liten serie av enkla och effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Därefter en ny serie. En träningsform med mycket endorfiner.

FortGjort Yoga Kraft
Enkla, traditionella och något fysiskt krävande yogaövningar. Övningarna i Yoga Kraft kan utföras i flera olika nivåer, både lättare och mer utmanande, vilket gör det lätt att anpassa efter din förmåga.

 

LesMills

LES MILLS GRIT™ series är designade för att på ett effektivt sätt utmana din fysisk genom högintensiv intervallträning. Kraftfull musik och inspirerande coacher som kommer att vara nere på golvet med dig och motivera dig att jobba hårdare.

  • GRIT-strenght  Maximera din styrkautformat för att förbättra styrkan och öka muskelmassa. Du använder skivstång, viktplattor och din egen kroppsvikt för att jobba med alla stora muskelgrupper. Förbättra din syreupptagning, styrka och uthållighet.
  • GRIT- plyoMaximera din spänstplyometriskt baserad träning, utformad för att få dig att prestera till det yttersta. Du använder dig av en låda/bräda och kombinerar explosiva hoppövningar för att förbättra explosiviteten och forma en atletisk kropp.
  • GRIT- CardioMaximera din förbränning Här använder du din egen kroppsvikt och tränar högintensivt för att förbättra din kondition. Den unika sammansättningen av rörelser ger dig en hög energiförbrukning som fortsätter efter att passet är slut.

CXWORX
Letar du efter en kort och intensiv träning som utmanar till att förbättra din träningsnivå och samtidigt stärker och tonar din kropp? Då är det CXWORX du behöver! Genom dynamisk och funktionell träning med hjälp av gummiband tränar vi mage, rygg och rumpa. Detta kommer få dig både stark och till ett bättre välmående!

SH’BAM
Det här är klassen för dig som vill svettas, dansa och ha kul.
SH’BAM bygger på enkla heta moves till listettor och remixade gamla favoriter – helt enkelt det perfekta sättet att komma i form och samtidigt låta din inre stjärna lysa!
“Come as you are, leave as a star!”

BODYATTACK
Sportinspirerad konditionsträning som ger styrka och uthållighet. En högintensiv intervallträningsklass där atletiska aerobicsrörelser kombineras med styrka och stabilitetsövningar. Dynamiska rörelser och kraftfull musik motiverar Dig till att nå Dina träningsmål.

BODYBALANCE
En perfekt blandning av tai-chi, yoga och pilates som gör Dig lugn och fokuserad. Du tränar styrka och rörlighet till skön och följsam musik. Ett lugnt sinne i en stark och smidig kropp.

BODYJAM
En explosion och fusion av den senaste musiken och danstrenderna. Släpp loss till ett pass med mycket attityd, höfter och ”coola moves” där Du samtidigt får effektiv konditionsträning! Kan det bli bättre?

BODYPUMP
Styrketräning i grupp som utmanar Dig och gör Dig stark. Under en timme tränar Du kroppens större muskelgrupper till inspirerande musik. Du använder skivstång och viktplattor och avgör själv hur tunga vikter Du vill använda. Möjligheten att anpassa träningen till egen förmåga gör att Du kan träna BODYPUMP oavsett träningserfarenhet.

 

 

Cirkelträning

EASY-LINE
I våra luftstyrda styrkemaskiner erbjuds effektiv styrketräning i grupp. Övningarna kombinerar styrketräning och konditionsträning i ett intervallupplägg med ökad förbränning som resultat. Klassen är 45 minuter. Uppvärmning sker på egen hand.

HK Functional HIT

FUNKTIONELL TRÄNING

Funktionell träning ger dig kondition, styrka, stabilitet, rörlighet, balans och koordination på samma gång och om du tränar på högre nivå även explosivitet. Med funktionell träning kopplar du ihop kroppens olika delar och tränar din kropp som en enhet. Funktionell träning är därför en träningsform som stärker det rörelsemönster du behöver för att “klara dig i just din miljö “.

Vi varierar de funktionella övningarna i ett högintensivt pass, i det vi kallar för ”Functional HIT” (Funktionell HögIntensivTräning) .  Passet ser olika ut för varje dag och ambitionen är att hjälpa dig att komma i ditt livs form för att anta vardagens utmaningar utan svårigheter. Passen består av fyra stycken delar: uppvärmning, teknik, styrka och HIT.

Passet är unikt på flera sätt, dels då alla övningar och vikter alltid anpassas efter individen och att övningar samt upplägget alltid förändras mellan passen för att få deltagarna allsidigt tränade. Träningen är effektiv och rolig! Man kan träna Functional HIT både som nybörjare och elit då man endast utgår från sig själv och sin egen kapacitet. Dessutom skapar det en stark teamkänsla när man kämpar tillsammans i mindre grupper om 12-16 delt.

Individuell träning

Fördelen med att träna individuellt är att Du slipper passa tider och väljer nivå och intensitet själv. Hälsokompaniets medlemstränare finns till hands för att hjälpa dig med lämpliga övningar och träningsråd. Individuell träning kan bestå av kondition- och styrketräning i maskiner, träning med fria vikter och rörlighetsträning. Konditionsträningen kan bestå av löpband, trappmaskiner, cyklar, roddmaskiner etc. Fria vikter är exempelvis hantlar, skivstänger, vikthissar etc.

För att få bästa möjliga resultat av din träning erbjuder vi dig individuell träningsvägledning med behovsanalys, instruktioner och uppföljning. Träningsvägledning och instruktioner är kostnadsfria. Vid dessa tillfällen får du hjälp att hitta de träningsformer som passar Dig bäst. Du får också veta vad vi har för utbud och hur våra maskiner fungerar.

Konditionsträning

Konditionsträning förbättrar din syreupptagningsförmåga. När denna förbättras orkar du mer, blir uthålligare och piggare. Vi utarbeter konditionsprogram utifrån din målsättning.  Det finns olika varianter av konditionsträning vilka innefattar allt från intervallträning till raska promenader. Våra konditionsmaskiner håller mycket hög kvalité. Leverantören är Technogym som är ett av marknadens ledande företag inom sin bransch.

Styrketräning

Med styrketräning kan du förbättra din muskelstyrka, minska belastingen på kroppens leder och ligament, förbättra hållfastigheten i skelettet, förbättrar kroppshållningen och ökar ämnesomsättningen etc. Allt för att  klara de prövningar som kroppen kan utsättas för i vardagslivet, jobbet eller specifika idrottsgrenar.

Vi har en väl genomtänkt gymdel med ergonomiska och effektiva träningsmaskiner samt fria vikter och dragmaskiner. Vi hjälper dig att ta fram ett tränings program som är anpassat för just dig och dina behov och din målsättning. Vår leverantör av gymutrustning är Technogym och Qicraft. Ett av marknadens ledande företag som håller mycket hög kvalité.

Spinningklassiker

SPINNING-DISTANS
Konditionsträning på cykel där fokus ligger på uthållighet och förbränning. Intensiteten ligger på en jämn nivå hela passet (pratvänligt) utan att få mjölksyra. Med hjälp av Activiosystemet kan Du hålla koll på Din puls för att få en så effektiv träning som möjligt. Välj mellan Distans 45, 60 eller 90 minuter.

SPINNING-INTERVALL
Konditionsträning på cykel som är uppbyggt i intervaller mellan arbete och återhämtning. Effektivt sätt att bygga upp Din kondition på. Med hjälp av Activiosystemet kan Du hålla koll på Din puls för att få en så effektiv träning som möjligt. Finns i 30, 45 och 60 min klasser.

SPINNING-TERRÄNG
Ett utmanande cykelpass med inriktning på uthållighet. Du jobbar i längre perioder där den stora utmaningen är att försöka hålla motståndet hela tiden. Belastningen varierar precis som terrängen gör när Du cyklar ute i skogen. Med hjälp av Activiosystemet kan Du hålla koll på Din puls för att få en så effektiv träning som möjligt. Välj mellan Terräng 45 eller 60 minuter.

SPINNING- DISTANS/TERRÄNG OCH MORGONSPINNING
Detta är klasser med större valfrihet men där grunden är ett distanspass under första delen med en puls mellan 65 och 75% av maxpuls för att sedan öka intensiteten till 75 – 85% andra delen. Den som vill kan dock välja att ligga kvar i distanszonen på ca 75% hela klassen. Avslutas med nedvarvning och stretch ca 10 min.

 

 

Uteträning

JOGGING
Jogginggrupp för Dig som vill jogga eller springa tillsammans med andra entusiaster! Samtidigt får Du möjlighet att ta del av tips eller råd om denna träningsform och pulsbaserad träning. Här får Du chansen att tillsammans med andra hitta den nivå och det tempo som passar just Dig. På plats finns alltid duktiga ledare som kan hjälpa Dig om det är något Du funderar över.

Information om plats/er som joggingen kommer att äga rum finns i gruppträningsschemat. Klicka på ”joggingrutan” och Du får information vecka för vecka var gruppen samlas. Boka gärna Ditt pass innan så ledarna vet hur många som förväntas komma till varje tillfälle. På med joggingskorna!!